Saturday, April 7, 2018

humus sa karamelizovanim lukom i karfiolom



Karamelizovani luk sa humusom je naše današnje čarobno otkriće - savršenstvo bez mane. Dodale smo mu karfiol i još po neko povrće zaostalo u zamrzivaču. Ispao je perfektan pretpraznični ručak.





Potrebni sastojci:

Za humus:
  • 1 1/2 šolja/250 g suvog nauta (leblebija)
  • 1 kašikica sode bikarbone
  • 6 1/2 šolja/1.5 l vode
  • 1 šolja plus 2 kašike/270 g tahini paste
  • 8 kašika limunovog soka
  • 8 čenova belog luka
  • 200 ml vode
  • 50 ml maslinovog ulja
  • so po ukusu - stavile smo 2 kašikice
  1. Naut se potopi preko noći, pa se procedi. Kažu da ga onda treba posuti sodom bikarbonom i na jakoj vatri malo prepržiti. Ovo sa preskočila, jer sam zaboravila. Uglavnom ovo ni ne uradim kad pravim humus, ali je to preporuka Yotama Ottolenghija, pa je zato i navodim. Na to se doda voda i pusti se leblebija da kuva, s tim da je preporuka da se skida pena i opna nauta koja ume da pliva po površini. Nisam za ovo imala vremena, pa sam ga prosto skuvala u ekspres loncu. Možda je za mrvicu bilo gorkastije od idelanog. Nije nam smetalo.

    Kad se leblebije skuvaju, dobro ih treba procediti. Dobila sam tačno 580 g kuvane. Yotam Ottolenghi u svojoj savršenoj knjizi Jerusalem, na 600 g kuvane leblebije stavlja duplo manje limuna i duplo manje belog luka, i ne meša ulje u humus. Ja sam danas napravila sa ovim sastojcima, a nekad se moram da dodajem ni limun ni ulje. Biće da zavisi od vrste leblebije.

    No, u svakom slučaju, leblebije se stave se blender i izblendaju se najbolje što mogu uz dodatak ostalih sastojaka. Nije neka nauka.


    Humus se zatim prespe u neku finu činiju i stavi u frižider na bar pola sata.



    1. Potrebni sastojci za prilog:


  • ½ kile karfiola iseckati na cvetove - stavila sam smrznuti i dodala još malo Frikomovog hrono miksa
  • 2 kašikice garam masale
  • soli po ukusu
  • 2 poveća luka isečena na polimesece
  • 1½ kašikica zdrobljenog crvenog bibera (pink peppercorns), finely crushed
  • obično i maslinovo ulje




  • U velikom tiganju dobro zagrejati obično u ulje i na njemu pržiti karfiol. Ja sam stavila povrće direktno iz zamrzivača i morala sam malo duže da ga pržim dok nije otpustio dodatnu vodu. Verujem da je jelo znatno ukusnije kad se prži svež karfiol. Hrskavije sasvim sigurno jeste. Za ovo će trebati desetak minuta stajanja pored šporeta. 

    Začiniti solju po volji i jednom kašikicom garam masale.
    Po originalnom receptu, karfiol treba izručiti na upijajući papir i tako ocediti višak ulja. Nisam koristila toliko ulja, pa sam ga samo preručila u drugu činiju.

    U tiganj dodati ulja - stavila sam i malo maslinovog, jer tako volim, pa ubaciti luk i mešati ga sve vreme dok se prži. Na pola prženja sam razgrnula sredinu i stavila 2 kašikice smeđeg šećera, pa pustila da se karamelizuje i nastavila sa prženjem luka. Pri kraju prženja, dodala sam zdrobljeni crveni biber i kašikicu garam masale.

    Kad je ovo gotovo, izvadi se humus iz frižidera, pospe karamelizovanim lukom i doda se karfiol. Neko sebi može ispržiti lepinju u tostu, neko neće hteti - rezultat je svakako fenomenalan ručak. Čak i kad nemate snage da pravite naan i potpuno zaboravite na garniranje svežim peršunovim listom.